Orientacions psicoeducatives en situacions de confinaments per quarantena per a infants i adolescents

Una quarantena és una acció que els metges creuen necessari fer-la durant un temps per evitar que una malaltia contagiosa s’estengui a la resta de persones. Si et diuen de fer una quarantena implica quedar-te en un lloc, per exemple a casa, sense sortir fins que ho diguin els metges. Això fa que no puguis fer les coses que normalment realitzes com per exemple anar a l’escola, jugar al pati amb als teus companys/es de classe, fer les extraescolars,…

Fer-la no significa que estiguis malalt. És una actuació preventiva.
Investigadors han explicat que, de vegades, les persones durant una quarantena poden tenir sensació de trobar-se solo o sola; de sentir por, ràbia, tristor; sensació de nerviosisme perquè no pot fer el que feia abans; de no tenir gana quan toca menjar, dificultats per dormir bé i també es poden avorrir.
Si sentiu o penseu alguna d’aquestes coses tranquils, és normal si feu una quarantena. Per poder-la passar millor us volem donar uns consells:
– Cal que cada dia puguis parlar amb alguna persona important per a tu, com poden ser els familiars i les teves amistats mitjançant el telèfon i les xarxes socials. Tenir aquest contacte i suport es farà més suportable la situació.
– Realitza activitats diàries i setmanals. T’ajudaran a tenir present en quin dia es viu i mantenir el pensament ocupat.
– Fes-te un horari setmanal amb tasques a fer. Segurament, els teus mestres et faran arribar alguna proposta de feina per fer a casa. Fer-la t’ajudarà a no avorrir-te i no perdre el fil de l’escola o del teu institut; si tens dubtes pots preguntar als teus companys/es o professors/es per telèfon o mail. És important que ho puguis combinar amb activitats de lleure (llegir, escriure, dibuixar, jugar, veure una pel·lícula,…)
– Fes activitats que impliquin moure el cos com pot ser ballar o jocs de moviments amb els teus familiars. L’activitat física ajuda a conciliar la son i a estimular unes substàncies anomenades endorfines que ajuden a trobar-te millor. Fes una utilització responsable de tele i videojocs, abusar-ne farà que estiguis molta estona assegut i t’impedirà fer altres coses que poden ser interessants i al final del dia podria ser que et costés dormir.
– Manté els hàbits i horaris que feies fins ara com els d’anar-se a dormir i aixecar-se, respectar les hores dels àpats i seguir una dieta equilibrada. Menja verdures, llegums, carn, peix, fruita, làctics i alguns fruits secs. Seguir-los farà que el teu cos i la teva ment
es trobin bé.
– Redueix la exposició a notícies relacionades amb la causa de la quarantena. Davant dels rumors parla amb la família que t’explicaran el que diuen els metges i les autoritats sanitàries.

Per últim i molt important, recorda:
– Els metges estan fent tot el possible per conèixer millor la malaltia per posar-li remei.
– Segueix les instruccions i consells dels professionals de la salut que vetllen perquè millori la situació.
– Les quarantenes són incomodes però tenen un temps limitat i després tot torna a la normalitat.

Grup d’Emergències psicosocials del Consorci d’Educació de Barcelona