Engeguem el projecte FEM CIÈNCIA, un dels que configuren l’eix de ciència i tecnologia de l’escola #drassanesteam
Aquest projecte de recerca i investigació científica es basa en el programa de la Generalitat RECERKIDS i té com a primer objectiu fer que els infants de l’escola aprenguin a aplicar el mètode científic en els seus projectes d’investigació durant tota l’escolaritat.
Seguint aquesta metodologia que replica el procés del mètode científic, hem dissenyat aquest projecte que fan tots els grups classe de P5 a 6è.
Es desenvolupa de manera conjunta durant el segon trimestre. Té dos moments comuns a tots els grups: la presentació de les preguntes i la de les conclusions.
El procés es desenvolupa en les següents etapes:
- Etapa 1. Ens fem preguntes:
Es motiva la curiositat i es detecten els interessos prioritaris dels infants a l’aula lligant-los a la seva realitat, als continguts d’aprenentatge i a l’actualitat.
Finalment, es formula la pregunta que es vol respondre.
Aquest curs les preguntes han estat aquestes:
P5 | Per què li han sortit “arrels” al moniato? |
1A | De què estan fetes les llaminadures que ens agrada tant? |
1B | Per què el drac del Parc Güell està fet de peces petites? |
2A | Què passaria si la lluna desaparegués? |
2B | Com podem saber què hi ha més enllà del planeta Terra? |
3A | Per què migren algunes aus? |
3B | Per què l’aigua del mar és salada i l’aigua dels rius és dolça? |
4A | Per què hem de tancar les finestres quan hi ha un incendi? |
4B | Per què existeixen els colors? |
5A | Quin material pot absorbir millor un impacte quan anem en patinet o bicicleta? |
5B | Com afecta la contaminació als animals i les plantes dels rius? |
6A | Podem construir una barca per portar tota la classe i anar a Mallorca? |
6B | Què passaria si no hi hagués internet? |
Es presenten durant la setmana de les preguntes i es comparteixen amb la resta de la comunitat educativa en difusió conjunta.
En aquesta etapa us demanem si podeu ajudar-nos a resoldre o a seguir el procés d’investigació de les nostres preguntes.
Si penseu que podeu ajudar-nos amb alguna de les preguntes escriviu-nos omplint aquest formulari:
FEM CIÈNCIA 2025, ENS AJUDES?
- Etapa 2. Formulem hipòtesis
Es busca informació sobre el tema, es promouen debats i converses per elaborar les hipòtesis.
- Etapa 3. Experimentem, observem i investiguem
Es dissenya i es realitza un experiment, observació o recerca per confirmar o refutar les hipòtesis.
- Etapa 4. Traiem conclusions
S’interpreten els resultats i s’analitzen les dades per treure’n conclusions.
- Etapa 5. Presentem conclusions i les posem en pràctica
Es presenten les conclusions i es comuniquem per compartir-les.
Tot el procés es documenta visualment amb una cartografia mural al passadís on consta la pregunta inicial i el procés que s’ha seguit per poder avaluar l’experiència a l’aula i poder-la compartir amb la resta del centre.