Les persones que ens dediquem a la docència basem la nostra activitat en una espiral constant d’acció-reflexió.
Llegir el que altres persones han escrit per fixar els seus pensaments o experiències ens ajuda a avançar i millorar la nostra tasca
És per aquest motiu que d’intre del projecte d’enguany: TEIXIM ESCOLA, una espiral de creixement col·lectiu, hem volgut destacar dos aspectes que hem treballat aquest curs a l’escola i hem buscat un llibre que ens pugui aportar algun element de reflexió.
- El plurilingüisme: en un entorn divers i altament plurilingüe, les llengües poden esdevenir una barrera, un element que ens faci evolucionar per separat, amb distància. Sabem, però, que les llengües tenen molts elements en comú i que el fet de saber com funcionen poden fer d’elles una eina de cohesió.
- L’escola democràtica i participativa: L’escola és l’espai de convivència per excel·lència. Aquesta situació pot gestionar-se unidireccionalment o de forma democràtica. Però que vol dir que l’escola sigui democràtica? votar al Consell Escolar? triar el nom de la classe? Fins on han de decidir les famílies, les mestres o els infants?
Per acompanyar-nos en aquest procès d’acció-reflexió hem convidat les autores dels llibres amb qui hem compartitles ponències següents:
Les llengües ens fan créixer
Amb Pere Comellas i M. Carme Junyent, autors d’Els colors de la neu
La Carme i en Pere ens van recomanar la lectura d’aquest article abans de la xerrada i ens van compartir alguns recursos i materials durant la conferència:
- Guia didàctica del llibre “Els colors de la neu” que proposa algunes de les activitats que ens va explicar la Carme.
- Web del GELA (grup d’estudis de les llengües amenaçades) on podreu trobar, entre altres coses, les autobiografies lingüístiques.
- Web del TERMCAT, una eina per buscar i investigar sobre terminologia catalana de diferents àmbits
- Una mà de llengües, el material que ha editat la Plataforma per la Llengua per treballar la diversitat lingüística a secundària (material pel professorat, material per l’alumnat)
Com fer una escola més oberta i més participativa
Amb Marta Comas autora d’Okupes a l’escola
La Marta ens va recomanar la lectura d’aquest article abans de la xerrada i ens van compartir alguns autors de referència i materials durant la conferència:
- Bauman, Z. (2007). Sobre la educación en un mundo líquido. Madrid: Paidós.
- Bourdieu, P.; Passeron, J.-C. (1977). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Editorial Laia.
- Collet, J.; Tort, A. (2017). Escola, famílies i comunitat. Barcelona: Editorial Octaedro.
- Comas, M.; Escapa, S.; Abellán, C. (2014). Com participen mares i pares a l’escola? Diversitat familiar i d’implicació en educació. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
- Fraser, N. (2012). Sobre la justicia. Barcelona: CCCB.
- Freire, P. (1993b). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.
- Giroux, H. A. (2001). Cultura, política y práctica educativa. Barcelona: Graó.
- Nussbaum, M. C. (2012). Sin fines de lucro. por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz Editores.
- Olalla, P. (2018). De senectute politica. Carta sin respuesta a Cicerón. Barcelona: Editorial Acantilado.
- Vincent, C. (2014). «Padres y maestros hacia el diálogo». Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(2).
També ens ha compartit la presentació que il·lustra la xerrada: