I TU, COM HO DIUS?

Cada curs, pels voltants de Nadal, a l’escola fem una campanya per a la millora de la convivència.

Li diem campanya perquè és un moment on tota l’escola està treballant sobre un mateix aspecte de la convivència comunitària.

La campanya es du a terme durant unes quantes setmanes on aquest tema és present, de manera més rellevant que de costum, a les aules. Les famílies participen activament de les activitats que es proposen a l’aula.

Per mostrar i fer visible aquests intercanvis, fem una exposició final al hall de l’escola on tothom podem veure què han fet els diferents grups i que ajuda a reforçar el missatge de la campanya i a fer comunitat.

Aquest curs ens hem fixat en les llengües de l’escola, com parlem i com parlen els altres.

La llengua pot ser una barrera o un pont entre les persones. Volem que a la nostra escola la presencia de múltiples llengües es visqui com una riquesa que ens ajuda a ser més tolerants, sensibles i cultes.

Per aconseguir-ho ens hem d’apropar a les llengües i les maneres de parlar dels altres així com compartir i valorar la pròpia.

Així hem decidit el lema de la campanya:

“I tu, com ho dius?”

Aquesta pregunta sencilla expressa en ella mateixa la diferència, l’interès i la convivència.

Per saludar jo dic hola, i tu, com ho dius? Una petita conversa que deixa veure que som diferents però que, finalment, tothom diem les mateixes coses, o molt semblants, usant la nostra pròpia llengua.

Així, la diferència i la curiositat ens poden apropar.

Els objectius de la campanya són:

• Visibilitzar les llengües de l’escola.
  • Valorar i respectar totes les llengües.
  • Fer sentir als infants ambaixadors de la seva llengua materna.
  • Buscar similituds i diferències entre les llengües.
  • Aprendre algunes expressions bàsiques de cada llengua.
  • Empatitzar amb els infants que tenen dificultats per entendre el català i/o castellà.
  • Crear una documentació visual  d’alguna expressió o frase quotidiana, on es vegin representades les llengües del grup classe,  per fer servir dins l’aula.
  • Augmentar la participació de les famílies en les activitats de l’aula.
  • Millorar la coneixença entre comunitats i la convivència a l’escola.

Per iniciar la campanya editem un petit fulletó, traduït a les principals llengües familiars de l’escola,  dirigit a les famílies que dóna algunes pistes per la millora de la convivència:

• Pots aprendre en totes les llengües. Encara que no parlis català pots llegir, cantar o explicar contes en la teva llengua.

• Escolta amb atenció quan VINGUIS a l’escola: A l’escola es parlen moltes llengües, les llengües són un tresor!

• Intenta aprendre a dir hola en la llengua dels teus companys de classe. Poder saludar en altres llengües et pot obrir moltes portes!

• Si no entens algú, busca una altra persona que et tradueixi. A l’escola sempre hi ha algú que coneix la teva llengua . Demana-li ajuda, segur que ho farà amb molt de gust!

Més enllà de la campanya, durant tot el curs 2019/2020 les llengües seran un tema d’especial interès.

Dintre de la nostra Programació General Anual, hem inclós dues accions, en les que estem treballant, relacionades amb el tractament de les llengües i la convivència a l’escola.

Una és la revisió del Projecte Lingüístic del Centre que és el document que regula els tractaments i usos de les llengües d’aprenentatge i de comunicació del centre.

L’altra és la creació d’un grup de mares o pares que puguin fer de referent de la seva comunitat lingüística per ajudar a millorar les gestions del dia a dia i l’acollida de les noves famílies de l’escola.

Així, comencem un camí que no té final i que ens CONNECTA a través de les paraules, els sons, les expressions, els alfabets…. I tu, com ho dius?